Lezen, schrijven en rekenen
Bij sommige kinderen komt het leren lezen, schrijven en/of rekenen wat moeizamer op gang. Soms gaat het over een achterstand die kan ingehaald worden. We spreken dan over leerproblemen door problemen bij het automatiseren of bij het aanleren van vaardigheden of technieken.
Wij ondersteunen deze kinderen bij deze leerprocessen. Wanneer er sprake is van een leerstoornis, blijven deze problemen hardnekkig voortduren, ook na intensieve begeleiding.
Dyslexie
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem bij het aanleren en vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Als kinderen leren lezen en schrijven, leren ze letters koppelen aan klanken en klanken koppelen aan letters. Bij kinderen met dyslexie is er een duidelijk automatisatieprobleem aanwezig; De leesproblemen zijn, ondanks intensieve therapie, zeer hardnekkig.
Dysorthografie
Dysorthografie is sterk verwant met dyslexie en beide leerstoornissen komen vaak samen voor. Bij kinderen met dysorthografie doen zich ernstige problemen voor op het gebied van spelling. Het correct kunnen analyseren van hoorwoorden, het memoriseren van onthoudwoorden en het kunnen toepassen van spellingsregels verlopen erg moeilijk.
Dyscalculie
Bij kinderen met dyscalculie gaat het reken veel moeizamer. De rekenachterstand komt niet overeen met het vermogen tot leren op andere gebieden (zoals lezen en schrijven). Kinderen met dyscalculie gaan, ondanks veel en gericht oefenen (bijna) niet vooruit. Het automatiseren komt niet of moeizaam tot stand. Vaak is er ook sprake van weinig (ruimtelijk) inzicht, moeite met kloklezen en geen sterk geheugen.